sobota 23. července 2016

2016 Piráti

Úvod a příprava
V červenci 2016 jsme si s Monikou řekli, že zkusíme tentokrát dětem vymyslet celoprázdninovou hru. Vzpomněli jsme si na naše mladá táborová léta, použili Google a pomalu dávali dohromady příběh, úkoly, rekvizity a odměny pro děti. S internetem a trochou času je už dnes možné téměř cokoliv.

Jako dobrá studnice inspirace posloužil starý dobrý PIONÝR.

Jak poradil kamarád David, zkušený táborový kuchař a vedoucí, klíčová je příprava. U nás spočívala ve 4 bodech:
  • vybrat téma, které děti zaujme a bude bavit
  • vymyslet jednoduchý, ale realistický příběh
  • vymyslet úkoly pro 3 a 7leté dítě
  • nakoupit nebo vyrobit pirátské rekvizity
Piráti jako téma byla celkem jasná volba. U našich dětí toto téma docela žije. Příběh jsme moc nepitvali, s jednoduchostí nejdál dojdeš (viz úvodní dopis pro děti). Pro úkoly jsme se inspirovali dostupným prostředím a rekvizitami, Pionýrem a vzpomínkami z dětství. Obecně jsme si rozmysleli úkoly na cca 11 prázdninových dní.
Rekvizity a pirátské odměny byly docela legrace, letem světem co se dá sehnat:
  • pirátské šátky a pásky přes oči, nafukovací balónky, pirátská vlaječka a pirátské bambitky (www.partykostym.cz)
  • barvy na textil (vodové i fixy) na tvorbu triček (prodejna hraček a CA, Decathlon)
  • barvy na obličej i pirátské tetování (prodejna hraček)
  • mačkaný obrázek Papoušek (prodejna hraček)
  • pirátské omalovánky, razítkovací inkoust a polštářek, notýsek (papírnictví)
  • lano na uzle (Decathlon)
  • zlaté mince (Globus)
  • plakáty (www.posters.cz)
  • lahve na pití (www.sportsdirect.co.uk)
  • infografiky, diplom viz google
  • pirátská truhla, razítko a kotvy na krk (www.fler.cz)

Poměrně dost přípravy probíhalo i na počítači. Například mapa pokladu (vodítko pro celou hru) byla doeditovaná mapa z internetu, ve wordu vznikl průkaz piráta, do kterého děti budou sbírat razítka za plnění úkolů. Pirátský kodex i každodenní úkoly byly vytisknuté na imitace pergamentu.

Hru odstartuje nalezení láhve se vzkazem od kapitána Jacka, který dětem odkáže poklad v pirátské bance. Děti musí plnit úkoly a stát se piráty, aby jim byl poklad na konci hry vydán. Každý den jim pak kapitání (rodiče) po snídani předají úkol pro daný den. Jako prázdninovou četbu jsme stylově zvolili Robinsona Crusoa, na disku je připravena píseň "Vzhůru na palubu, dálky volají..". Děti dostaly deník a foťák, aby si mohly kreslit, zapisovat a fotit své zážitky.

1. Den
Odstartovali jsme v pondělí 25. července v 16 hodin. Pustili jsme dětem tajuplnou zpravu, která mi přišla na můj telefon. Jednalo se o vzkaz od vykonavatele poslední vůle bohatého piráta. Vzkaz byl nahraný díky tzv. voice changeru, takže zněl trochu strašidelně, ale účel pro děti splnil bohatě.
Důležitá byla zpráva, že na zahradě je schovaná zpráva v lahvi, kde se děti dozví více. Terezka našla rychle láhev a došlo k rozbalení obsahu: dopisu, kodexu i mapy.

Po přečtení děti dostaly další povinné rekvizity jako deník, foťák, průkaz a začali vyplňovat. První část se povedla, děti byly z příběhu i úkolů nadšení. Největší úspěch mělo tvoření vlajky.Na závěr dne jsme ji pověsili a dali si pirátské palačinky.

2. Den
Ráno děti našly na rohožce další pirátský vzkaz.
Tentokrát velmi příjemný úkol - koukat na pirátskou pohádku. Nakonec byl ale úkol zapomenut a oba námořníci se pustili do tvorby originálních nátělníků. Dopoledne ještě Terezka nadiktovala zapis z včerejšího dne.

Až po obědě, když bylo venku přes 30 stupňů si piráti odpočinuli u Scooby Doo Ahoy Piráti.

3. Den
Nový úkol opět čekal po snídani na zápraží a byl tak trochu deja-vu. Děti si měly vytvořit pirátská trička. Všichni měli natrénováno ze včerejších nátělníků a tak vše probíhalo víceméně bez problému. Jen táta-kapitán tak dlouho umělecky ovlivňoval pirátku, až byla vybrána předloha, jež vyžadovala dospělou podporu.

Nakonec ale vše dobře dopadlo a oba piráti splnili svůj úkol a získali i první odměnu (kromě nových triček) - láhve na pití. Filip s motivem Kapitána Jake a Terezka Ledové království.

4. Den
Po snídani dostali námořníci pokyny pro dnešní den - jedeme na výpravu do hor. Ale i tam budeme plnit úkoly a postupovat k pokladu. Domovem na několik dalších dnů nám budou Friesovy Boudy v Krkonoších. Součástí vzkazu byla i "cestovní" pirátská vlajka. Dnešními úkoly bylo najít si na severu Čech kamarády a vyvěsit vlajku v nové kajutě.

Oba úkoly byly rychle splněny, hned po příjezdu si našli několik nových kamarádů v herně a následně i u Anduly u rybníčka.

5. Den
I v hotelu se mladí námořníci dočkali nových úkolů, čekaly na ně za pokojovými dveřmi. Dnes se půjde na výpravu po okolí a po cestě se naučí něco o (nejen) pirátských lodích.
Dopoledne ještě probíhaly hry v herně, ale po obědě se vyrazilo ven. A vůbec nevadilo, že trochu pršelo. Naopak všichni piráti si oblékli pláštěnky a vyšli vstříc dobrodružství.

Po asi 1,5 hodině všichni dorazili na chalupu Na Rozcestí. Tam se námořníci posilnili domácimi sušenkami, megaknedlíkem i hruškou. Došlo i na studii stěžňů, plachet a vůbec všeho, co se týká lodí.

Největší událostí ale bylo sbírání potravy - borůvek. Ta nakonec pohltila úplně všechny, a tak měli na konci dne všichni fialové pusy. Díky této aktivitě získali námořnici prémiový bod na mapě a postoupili o krok dále.

Hlavně si ale všichni zasloužili pochvalu za to, že vyšlápli 5,4 km a to i ti nejmenší.

6. Den
Dnes přišel dlouho očekávaný úkol - vyrábění lodičky. A protože byli námořnici pořád v Krkonoších, tak samozřejmě i výlet a k tomu i poznávání stop zvířat. Prostě zase nabitý program pro pirátské děti!
Ti nejmenší vykazovali určité známky únavy a tak jsme nakonec zvolili kratší variantu včerejšího okruhu a i to bylo tak akorát.
Po cestě všichni hledali vhodný kousek dřeva či kůry k tvorbě lodičky. Nakonec se podařilo něco najít a táta-kapitán během cesty vyřezával a vyřezával. Děti našly stožář a vytvořily plachtu a vlajku.
Před jídlem se piráti pobavili v hotelovém "salónu" a zahráli si kulábr i ping-pong z daleké Číny. Obojí mělo obrovský úspěch.

U večeře jsme si prošli stopy a pořádně se nadlábli. Večer bylo i mytí hlavy, protože špína je neřád a vlasy musí mít pirát čisté.

7. Den
Dnes se vracíme domů, na základnu. Na horách nám začalo pršelo, takže nemělo smysl se již trápit v horských podmínkách. Po cestě jsme se zastavili u Ábelova mlýna, ale bez rezervace bez šance. Poobědvali jsme v Dolních Počernicích, sladkou tečku v podobě dortíků jsme si dali v cukrárně u Hájka, pak už nás čekal jen odpočinek v domácím prostředí.
Úkol vytvořit si pirátského papouška nakonec nedopadl. Tentokrát vyhrály panenky a jejich plážové skotačení. Úkol byl odložen na další týden.

-----------------------------------------Přestávka--------------------------------------------------------------------

Původně tady měla být pauza, protože děti jsou u své maminky, ale Terezka se tak bála, aby jí nějaký ten úkol neutekl, že jsme se rozhodli poslat jí další vzkaz.
A ještě něco se stalo první den bez dětí: konečně dorazily přívěsky a pirátské razítko.

8. Den
Děti se nám ráno probudily trochu nemocné. Uvidíme, jak nám to ovlivní víkendový program. Pirátský program se nám opět rozjel v dopoledním čase. Dnešním úkolem bude dodělat papouška, trénovat pirátskou střelbu a asi vyzkoušíme i nové razítko na pirátské průkazy.
Z pirátů se stali na chvíli: batman v masce, který se záhy proměnil v miňoně s čerstvým banánem v ruce, který křičel "banána", čínská princezna, královna s korunkou z drahokamů a královský kuchař. V tomto duchu jsme připravovali i oběd. Královna měla velkou pomocnici v princezně, která jí přišla pomoci s plněnými knedlíky s uzeným. Na závěr přišel pomoci i kuchař. Na oběd k nám přijela na návštěvu čínská princezna a dala si dim-sum s uzeným masem :-).
Na chybějící úkol - výrobu papouška - jsme se vrhli hned po obědě. Tvoření papouška bylo velkým úspěchem a zabavil všechny na více jak 2 hodiny. Ono rozdělit, rozstříhat, zmuchlat a nalepit několik desítek papírků nějaký čas zabere.

Ale výsledek stál za to :-). Tímto jsme dohnali dluh a zaznamenali progres na mapě po prvním týdnu.

Po odpoledním klidu přišla střelba vodními pistolemi. Škoda počasí, které bylo také dost vodní. Ale na vyvětrání to stačilo.

9. Den
9. den byl hodně akční. Hned ráno malí námořníci našli nové pokyny: výlet do přírody, výuka uzlů a složení pirátské hymny. Jako odměnu získali námořnici přívěšek na krk, pirátský amulet v podobě dřevěné kotvy.
Dopoledne svoji pozornost jednoznačně získali šneci! Možná tomu pomohla i pohádka předchozího večera Turbo. Díky práci na zahradě se podařilo nastřádat několik závodníků a šnečí závody mohly začít. Dopolední etapu jasně vyhrál Modrý šnek, kterému se podařilo během oběda nejen zmizet ze zavodního okruhu, ale i z dohledu organizátorů.

Po obědě všichni piráti vyrazili na výlet na Prachovské skály. Výlet měl velký úspěch, všem se mezi skálami moc líbilo. Malí piráti většinu túry skákali nebo běhali jako kamzíci.

Po návratu si starší kapitáni zavzpomínali i na legendárního Ivana Mládka a jeho

Před večeří opět zvítězili šneci. Odpolední etapu vyhrál Fialový šnek.

Bohužel závod poznamenala nehoda mimo okruh, při které přišel o život jeden ze šneků. Na jeho památku byl vytvořen symbolický hrobeček. Jinak můžeme s čistým svědomím prohlásit, že ostatní šneci byli vráceni do přírody bez fyzické či mentální újmy. Uzly a hymna zůstaly na další dny.

10. Den
Jako každý den i dnes čekal piráty úkol a tentokrát i slušivá odměna - pirátské šátky. Původně jsme měli vyrazit na loď, ale jednoho z námořníků postihla horečka, a tak celý tým zůstal kolegiálně doma a věnoval se domácím pracem a konzumaci dortu.
Nejdříve přišla na řadud pirátská hymna - básnička. První varianta vznikla již v posteli při společném ranním rozjímání. Nebyli jsme ale dostatečně v kondici, paměť nebyla zcela nastartovaná. Finální podoba byla již raději rovnou zaznamenaná na papír při přípravě pirátské snídaně.
Po snídani všech členů posádky příšlo na řadu lano a pár základních uzlů. Ukázku si vzal na starost hlavní kapitán. Piráti se nejvíce zajímali o lodní uzel a nejmenšího piráta nejvíce zaujala ukázka uzlu na noze, kterou chtěl neustále opakovat a chodit s lanem po kajutě.

A na závěr dne proběhlo i tolik modní selfie s novým pirátským outfitem - pirátský šátek a amulet v podobě kotvy.

---------------------------Přestávka-----------------------------------------------------------------------------------
11. Den
Překvapivě to vypadá, že si pirátskou hru více pamatuje a prožívá menší pirát. Velká pirátka má prostě příliš mnoho věcí k řešení :-). Nicméně ani tak se dnes naši učedníci nevyhnuli úkolu, tentokrát přírodovědného rázu. Dostali za úkol najít v ZOO tři zvířata: tučnáka, tygra a papouška. Po obědě jsme se ještě zastavili na dortík a kávu, a pak jsme pokračovali (i se Scooby-Doo autem a Čtyřlístkem) za zvířátky.

Počasí nám přálo. Nejprve jsme šli za tučňáky, ti jsou od vchodu do ZOO nejblíže. Chvíli to vypadalo, že malý pirát cestu za ostatními zvířátky vzdá, ale nakonec s příslibem zastávky hřiště pokračoval. Druhá zastávka nás čekala u tygrů. Jednoho z nich jsme zastihli koupajícího. Pro pirátku to byl zážitek. Bylo celkem horko a máme rádi nové zážitky, tak jsme se ještě svezli lanovkou, která nám pomohla přiblížit se papouščí stezce. V tu chvíli jsme měli splněno a pomalu se ubírali na cestu domů.

12. Den
Ráno čekal na piráty dárek a nový úkol. Bohužel jsme nepřišli na to kam pirátské plakáty pověsit, tak zatím čekají v pořadí, až budou moct nahradit nějaký jiný.

Dnešním úkolem bylo vyrazit na loď i s pirátskými šátky. Dali jsme si oblíbené jídlo naší nejmladší pirátky (kuře na paprice) a vyjeli směr pražský přístav. Počasí nám přálo, na nedostatek sluníčka jsme si nemohli stěžovat.

Během 50 minut jsme projeli od Tančícího domu k Národnímu divadlu, pak k Vyšehradu a zpět pod Karlovo náměstí. Po cestě jsme minuli dva ostrovy (Dětský a Střelecký), spoustu šlapadel, pramic a jiných plavidel. Vrcholem byla téměř pirátská loď Kapitána Morgana.

13. Den
Další výtvarný úkol za dva body - pirátská čepice a něco pirátského z modelíny. Piráti si nemohli na dnešní úkoly naladit, a tak s výrobou začala kapitánka (pirátská čepice pro nejmenšího piráta). Evidentně to zapůsobilo a začala vznikat i v pořadí druhá pokrývka hlavy. Odpoledne jsme výrobu zastavili, protože nám přijela návštěva. Piráti se byli s novým kamarádem Ondrou vyřádit na blízkém hřišti. Poté již přišlo na řadu tvoření - dodělání čepice a loďka z modelíny.

14. Den
Dnešek byl doktorským dnem. Museli jsme vyrazit s pirátkou na menší zdravotní zákrok. Dopoledne dostali piráti úkol připravit si svačinu a hlavně vyrobit model sopky. Piráti totiž zrovna proplouvali na mapě okolo sopečného ostrova. Tentokrát dostali kromě vzkazu i krabici se základními rekvizitami.

Svačinku si piráti udělali na několik dní a ještě ke všemu sladkou - pekly se totiž čokoládové muffiny. Po obědě jsme začali pracovat na sopce.

V mezičase jsme si dvakrát zaskočili k doktorovi, který nakonec doporučil citlivou léčbu místo zákroku. Pirátka zajásala a šťastní jsme se mohli vrátit k sopce.
A takhle to dopadlo. Odměnou byla "velká pohádka" pro malé piráty. Kapitáni byli na výkon pirátů moc hrdí!

15. Den
Ráno snídaně a jako vždy pirátský vzkaz. Dnes pojedeme vyrábět svíčky a večer jsme měli slíbené další tajemné dobrodružství. Dopoledne jsme lenošili, udělali jsme si čas na pohádku, pak proběhl oběd, malá zmrzlinka a nějaký čas na zahradě (chvílemi jsme i pracovali a zvelebovali si náš domov). V 15 hod. jsme vyráželi do svíčkárny Rodas. Nejdříve jsme se prošli mezi zvířátky, kam se těšila hlavně naše malá pirátka, a pak už přišla na řadu výroba svíček a odnesli jsme si i mýdlo.

Vypadalo to, že radost je veliká. Rozhodli jsme se pokračovat dále a navštívit i čokoládovnu. Zjistili jsme co a jak a vybrali jsme si výrobu čokolízátek z belgické mléčné čokolády.

Už teď víme, že brzy pojedeme znovu a příště to bude tabulka čokolády z bílé čokoládky a pastelkárna.

Na večer jsme odjeli ke kamarádům na opekání buřtů a přátelské posezení na zahradě.

Děti si zahrály na zahradě a objevily i pirátskou loď v podobě prolézaček.

Když jsme měli odjet, tak to přišlo - další tajemný úkol: "napsat svoje jméno na papír někde hluboko v lese" - cesta za světlem. Naštěstí kapitáni s sebou vzali čelovky a baterku. Z toho důvodu nebylo těžké najít cestu značenou lightsticky. Malí piráti se vůbec nebáli a běhali od značky ke značce, co jim nohy stačily. Na konci malá pirátka napsala svoje a bráškovo jméno a objevila pirátské bambitky schované pod listím a větvemi.

Po cestě zpátky jsme posbírali všechny svítítka a konečně vyrazili domů bohatší o 8 bodů.

16. Den
Přišel finální den. Ráno piráti našli vzkaz, že se mají obléknout a namalovat (potetovat) a hledat po značené cestě poklad. Zavládla velká radost, nadšení. I ten nejmenší pirát se šel hned oblékat, pirátka nás potetovala (červená růže na pravé ruce), všichni jsme oblékli pirátské šátky, dali si pásku přes oko, udělali poslední 2 body na nástěnce a vyrazili do ulic hledat značenou cestu.

Cesta byla vyznačena hned z rána a poklad schován pod malou borovičku. Cesta byla rychlá, ale hledání chvilku trvalo, protože balónek, který měl pomoci, při hledání mezitím prasknul. Navíc jsme uprostřed cesty měli malou přestávku, čekali jsme na kapitána, abychom byli kompletní.

Radost z pokladu byla veliká, už po cestě piráti ochutnali něco z pokladu.

Fáborky, které nám značily cestu, skončily na pirátce a protancovala se s nimi až zpátky k přístavu. Tady čekalo na piráty další překvapení a největší odměna - námořní lodě s námořníky a děly.

O další program bylo postaráno.

K obědu byly lívance se smajlíky, poté jsme orazítkovali pirátský průkaz pořádnou lebkou s hnátami. Odpoledne se jelo na návštěvu ke kamarádům, tam si děti hrály na cirkus a zítra jsou od pirátky v plánu indiáni. Vypadá to, že nás teď pár týdnů čeká tematické zaměření. Jen to teď budou určovat piráti a kapitáni budou poslouchat.

Pak už se celá posádka vrátila domů k zaslouženému odpočinku.

17. den - úplný konec a shrnutí
Nakonec jsme se rozhodli ještě přidat jeden dopis. Děti neobjevily, že za celou hrou jsme my dva a tak jsme si řekli, že jim dáme ještě poslední zprávu a diplom, abychom celý příběh uzavřeli.

Tak uvidíme co vymyslíme na další prázdniny :-).

Co jsme vytvořili
Trička, loďka, vlajka, papoušek, čepice, loď z modelíny, sopku, svíčky, mýdlo, čokoládu

Postřehy a ponaučení
Robinson Crusoe se nechytl, Lichožrouti vyhráli. Psaní deníku a focení už je prostě moc, vše se nedá stihnout. Hra byla dost dlouhá, týdenní program by také splnil účel.